Leer

Denk

Doe!

Olifanten, elektrische citroenen en bloemenshampoo

Zaterdag 25 maart was het zo ver, een gezellige groep kinderen kwam naar de Vang voor de tweede leer, denk en doe! Mariska en Janneke hebben de kinderen uitgedaagd door ze shampoo te laten maken, elektriciteit op te wekken met citroenen, te filosoferen en spelenderwijs yoga oefeningen te doen.

We begonnen de ochtend als olifanten, verschillende bewegingsoefeningen om de hersens te trainen en om goed wakker te worden.

Daarna zijn we met z'n allen aan de grote tafel gaan zitten om shampoo te maken. In shampoo zit geen gewone natuurlijke zeep, maar kunstzeep, dat ook wel detergent genoemd wordt. De kinderen hebben het detergent gemengd met water. Daarna goed en lang roeren en een snufje zout erbij om de shampoo dikker te laten worden. Goed opletten hoeveel zout je toevoegde, anders werd de shampoo te dik. Gelukkig kon er dan weer een beetje water bij om het te verdunnen. Als laatste een mooie kleurstof er in en een lekker geurtje. 'Wat zal ik kiezen, bloemen of bananan?' De haren zullen lekker ruiken.

Voor het onderdeel filosofie hebben we de kinderen laten ervaren dat alles in het nu een eerdere oorzaak en een later gevolg heeft. Met als voorbeeld een plaatje van een beer die NU op de rommelmarkt ligt. Het zou kunnen dat deze beer eerder van een oude mevrouw geweest is of van een schip gevallen is. In de toekomst kan een moeder de beer op de rommelmarkt kopen voor haar kind of een tovenaar kan hem levend maken.
De kinderen hebben in tweetallen een plaatje uitgezocht en er een verhaal bij bedacht. Zo was er groente op Donald Duck gevallen, gebeurde er wat met mensen in een achtbaan en kreeg een vrouw een taart in haar gezicht.

Met munten van 5 eurocent, koperdraad en spijkers hebben de kinderen een ledlampje laten branden  met citroenen. Geconcentreerd hebben ze de onderdelen op de juiste plek aangesloten. En dan in spanning afwachten of het lampje gaat branden… En dat lukte! Dit komt omdat de munt gemaakt is van koper en de spijker van gegalvaniseerd staal, waar zink in zit. Koper en zink zijn allebei metalen die goed elektriciteit door kunnen geven. Een citroen bevat citroenzuur. Het citroenzuur laat de elektriciteit van de spijker naar de munt stromen.

Bij een andere proef hebben de kinderen water langs een trouw laten stromen. Wat een uitdaging was en na even oefenen goed ging. Dit komt omdat water uit verschillende deeltjes bestaat, watermoleculen, die aan elkaar trekken. De watermoleculen klampen zich ook graag vast aan andere moleculen, bijvoorbeeld van een touwtje.

Het laatste halfuur mochten de kinderen kiezen of ze een smartgame of yoga wilden doen of wilden tekenen.

Net als de vorige keer ging de tijd snel voorbij en was het weer tijd om naar huis te gaan.

Informatie over de proeven komt van expeditionchemistry.nl en uit het tijdschrift Zo Zit Dat. Oefening voor het onderdeel filosofie uit boek: Hoe bedenk je het?! Van Jenny de Bode en Lia Nijman

Leer, denk en doe!

De sleutel naar je talent

Blog van Leer, denk en doe! op zaterdag 18 februari

De eerste Leer, denk en doe! op 18 februari was een succes. Met veel plezier hebben zo'n 15 kinderen van 8 tot 12 jaar deelgenomen aan de ochtend in de Vang. Na een voorstelronde zijn we direct aan de slag gegaan met glazen gevuld met limonade. De vraag was wat er gebeurt als je deze glazen met elkaar verbind met keukenrol. Dan beeld je de wet uit van communicerende vaten (limonadeglazen in dit geval). 'Ik ga nog even bij de glazen kijken,' hoorden we vaak kinderen tijdens de ochtend zeggen. 'Kijk, de gele limonade is naar de rode gestroomd!'

Daarna hebben we badzout gemaakt. Het badzout werd gemengd met kleurstof en olie in glazen potjes. Daarna werd netjes het potje laagje voor laagje gevuld. Een meisje hield het potje onder haar neus. 'Het ruikt lekker.'

Om de hersens te activeren hebben de kinderen tussendoor yoga-oefeningen gedaan. Voor sommige kinderen was het even wennen om de filosofische vragen te beantwoorden. Zo vaak wordt je de vraag niet gesteld of een sleutel wel een sleutel is als die op geen enkel slot past. Toen ze merkten dat alle antwoorden goed waren, kwamen er interessante verklaringen. Met de smartgames mochten de kinderen tussendoor zelf experimenteren.

Tijdens de 'smartgame' tijd die we ingepland hadden, zijn we bewust met hen aan de slag gegaan, zodat de smartgames gedaan werden volgens de regels. Voor sommigen echt een uitdaging!

Mag ik nog een bruistablet,' was een veelgehoorde vraag als de lavalamp die de kinderen gemaakt hebben uitgewerkt was. Vlak ervoor werd er geconcentreerd gewerkt om het water, de olie en de kleurstof netjes in het potje te doen. 'Het kan ook met zout,' zei een jongen toen de bruistabletten echt op waren. 'Dat heb ik op school gedaan.' Wat een geluk dat er nog zout over was van het badzout.

De laatste vijf minuten maakte iedereen nog af waar hij of zij mee bezig was. De laatste hand werd gelegd aan het versieren van het potje badzout, een tekening of een level van een smartgame werd nog afgemaakt.

Veel te snel voor hun gevoel kwamen de vaders en moeders hen weer ophalen. Wat voor ons een teken was dat de eerste Leer, denk en doe! een succes was.


Leer, denk en doe!

Elke maand op zaterdag een workshop in de Mariaschool in Wateringen.

Bewegen en denken

Daarnaast is er uitdaging met filosofie, speelse yoga oefeningen en smartgames.

Experimenten

De kinderen worden uitgedaagd door professionele experimenten. 

Komende ochtenden

Kijk hier voor de eerstkomende Leer, denk, doe ochtenden